A methodological theoretical construction for the study of public policy: The case of open access in Argentina

Keywords: Metodología de la Investigación, Política Pública, Enfoque socioantropológico, Acceso Abierto Research methodology, Public policy, Socioanthropological approach, Open Access

Abstract

This article presents a theoretical and methodological alternative for public policy studies from a socio-anthropological approach based on the theoretical contributions of Pierre Bourdieu and Stephen Ball. It was developed for the specific case of the study of an open access policy in Argentina instituted through law 26899 in 2013. It intends to share a series of methodological decisions rooted in the defined theoretical categories that function as analytical tools for the construction of the object of study with regard to the specific case under study, highlighting the interpretive turn for the study of public policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcela Pacheco

Doctora en Administración y Política Pública, IIFAP – Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Licenciada y Profesora en Ciencias de la Educación, UNC. Profesora de Metodología de la Investigación Educativa y Planeamiento de la Educación en la Escuela de Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Humanidades (FFyH), UNC. Investigadora del Centro de Investigaciones de la FFyH “María Saleme de Burnichon”. Directora del Proyecto Consolidar (SECYT-UNC) “Sentidos y estrategias de la inclusión de tecnologías digitales en la universidad”. Co-coordinadora de la Red de Espacios Curriculares de Formación en Investigación de Carreras de Educación de Universidades Nacionales (RECFICE).

Candado abierto sobre teclado y 3 llaves a los costados.
Published
2023-08-19