La etnografía crítica: un transmétodo rizomático transcomplejo en la transmodernidad.

Keywords: rhizome; criticism ethnography; transmodernity; transcomplexity; transmethod. rizoma; etnografía crítica; transmodernidad; transcomplejidad; transmétodo.

Abstract

In contrast to traditionalist ethnography, in transmodernity under the transcomplex transparadigma, critical ethnography emerges as a transmethod, a complexification that unmasks the dominant social structures and their mechanisms of oppression. The aim was to analyze critical ethnography as a transmethod, and for this the comprehensive, echosocial and diatopic hermeneutics was used, passing through the analytical, empirical and propositive moments. In the propositive rhizome, reflexivity becomes self-reflexivity and ethnography autoethnography. It assumes a position more committed to intervention, change and social transformation; emancipatory and ecosophic purposes of transcomplexity. It goes beyond a description of culture, it is directed to action for change, questioning the false conscience and the ideologies exposed. In education, the critical ethnographer encourages the change of curricula, of training, of teaching methodologies; provokes the integral, transdisciplinary look where disciplines are no longer hegemonies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Milagros Elena Rodriguez, Universidad de Oriente

Email. melenamate@hotmail.com

Página Web: http://milagroselenarodriguez.jimdo.com/

Scholar Google: https://scholar.google.es/citations?user=p3qL2S0AAAAJ&hl=es&oi=ao

Blog: http://melenamate.blogspot.com/

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Milagros_Elena_Elena

Authors Redalyc: https://www.redalyc.org/autor.oa?id=11521

Academia.edu: https://udo.academia.edu/milagroselena

Orcid: http://orcid.org/0000-0002-0311-1705

Portafolio: https://sites.google.com/view/milagroselenarodriguez/

ZENODO: https://zenodo.org/search?page=1&size=20&q=milagros%20elena%20rodr%C3%ADguez

Curriculum Lattes: http://lattes.cnpq.br/7127834972033651

CvLAC https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/EnRecursoHumano/inicio.do           

Dirección Postal: Urbanización Villa Los Ángeles Calle 2, casa 43, Avenida Cancamure, código postal 6101, Cumaná Estado Sucre, República Bolivariana de Venezuela +58 426 7857506

 

Cristiana, Venezolana, Cursante en 2021 del Postdoctorado las nuevas tendencias y corrientes integradoras de pensamiento y sus concreciones, Universidad José Martí de Latinoamerica, Cuba. PhD en Educación Matemática, Pensamiento y Religaje en la Transmodernidad. PhD. en Ciencias de la Educación. Doctora en Patrimonio Cultural. Doctora en Innovaciones Educativas. Magister Scientiaurum en Matemáticas., Licenciada en Matemática. Docente Investigadora titular a dedicación exclusiva del Departamento de Matemáticas. Docente de Postgrado en Educación, Postgrado en Administración y Postgrado en Biología de la UDO. Cuenta con más de 180 investigaciones publicaciones en revistas científicas arbitradas, nacionales e internacionales indexadas de alto impacto. Más de 15 libros publicados. Tutora de estudiantes de Pregrado y Postgrado. Es árbitro y miembro editorial de Revistas nacionales e internacionales, tallerista, editora invitada y conferencista. Líneas de investigación: 1) educación-transepistemologías transcomplejas, 2) economía-administración-gestión- y finanzas transcomplejas, 3) análisis de regresión y variables Dummy, 4) matemática-cotidianidad-y pedagogía integral, 5)didáctica transdisciplinaria de las ciencias y desarrollo humano complejo, 6) Educación Patrimonial Transcompleja, 7) Educación Matemática Decolonial Transcompleja, 8) transepistemologías de los conocimientos-saberes y  transmetodologías transcomplejas.

Amanecer sobre el mar
Published
2022-03-06