The flexibility of research design: Reflections on the challenges and opportunities of research in/from the classroom

Keywords: diseños flexibles, reflexiones, obstáculos, investigación en el aula, percepciones flexible designs, reflections, obstacles, classroom-based research, perceptions

Abstract

This writing brings together a set of reflections regarding the data production process, from obstacles, challenges and opportunities identified around the implementation of the planned methodological strategy. To achieve this objective, we develop the following expository sequence: first, we describe the planned techniques and their implementation method together with the obstacles and contextual changes; secondly, we give an account of the reformulation of the field work and, finally, in the Final Considerations we outline possible interpretations, among them the lack of a problematization on the mediatization of the methodological strategies and their implications on the population to which we were addressing; Also, the contact channel used for the discussion groups -formal and according to the university-, perhaps turned out to be far from their daily communication dynamics. At the same time, it offers us some clues about other of their perceptions: about scientific research in general, about this research in particular, and even about the institution they entered -the University to which they are going to study, but that demands us, challenges us, questions us.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Vergara, UNRaf

Doctora en Ciencias Sociales (Universidad de Buenos Aires). Magister en Ciencias Sociales con mención en metodología de la investigación (UNC). Licenciada en Sociología (UNVM).  Investigadora adjunta de CONICET (Cconfines-UNVM). Profesora Asociada regular en la Universidad Nacional de Rafaela. Directora y co-directora de proyectos de investigación radicados en UNRaf y UNVM. Publicaciones científicas referidas a trabajo, mujeres, sensibilidades y estructuración social. 

Leandro Mullor , UNRaf

Maestrando en Historia Social Argentina y Latinoamericana (UNR). Profesor de Historia (UNL). Jefe de Trabajos Prácticos de la cátedra Universidad, Sociedad y Conocimientos en la carrera de Ingeniería en computación (UNRaf). Docente en instituciones secundarias y terciarias de la ciudad de Santa Fe. Integrante de proyectos de investigación de la UNRaf.

Natalia Marín , UNRaf

Maestranda en Historia Social Argentina y Latinoamericana (UNR). Profesora en Historia (UNL). Jefa de Trabajos Prácticos de la cátedra Universidad, Sociedad y Conocimientos (UNRaf). Integrante de proyectos de investigación de la UNRaf.

Juliana Carpinetti , UNRaf

Doctora en Ciencia Política (UNR). Doctora en Sociología (Universidad de París). Magister en Migraciones Internacionales, Fenómenos Migratorios y Transformaciones Sociales (Universidad Ca’ Foscari de Venecia). Licenciada en Relaciones Internacionales (UNR).  Becaria posdoctoral de CONICET (Centro de Investigación y Transferencia Rafaela -UNRaf/CONICET). Profesora Asociada en la Universidad Nacional de Rafaela. Directora y co-directora de proyectos de investigación radicados en UNRaf. Publicaciones científicas referidas a migraciones, su vínculo con el trabajo y las prácticas políticas de trabajadores inmigrantes.

Antonela Barsotti , UNRaf

UFLO). Profesora de Nivel Primario (ISP Nº2). Jefa de Trabajos Prácticos de la cátedra Universidad, Sociedad y Conocimiento, en la Tecnicatura de Mecatrónica (UNRaf). Integrante de proyectos de investigación de la Universidad Nacional de Rafaela.

ESTUDIANTES EN EL AULA
Published
2023-08-20