What is science and what is not? Current panorama of the problem of scientific demarcation

Keywords: scientific demarcation, science, pseudoscience, scientific knowledge, epistemology demarcación científica, ciencia, pseudociencia, conocimiento científico, epistemología

Abstract

Science is a practice that allows the production of epistemically guaranteed knowledge about topics of interest to human beings. However, there has yet to be a consensus about the criteria to determine what is science and what is not. Therefore, this manuscript aims to a) explore the essential current proposals for scientific demarcation (SC) and b) explain the characteristics of scientific knowledge and those of pseudoscience. The most relevant monocriteria and multicriteria CD proposals during the twentieth century, by Popper, Lakatos, Hempel, Kuhn and Bunge, are described. Scientific knowledge is characterized according to the contributions of Bunge and the contributions of Bunge and Lilienfeld to recognize pseudoscience and differentiate it from science. It is concluded that, although the CD proposals are valuable, it is also necessary to know the characteristics of scientific knowledge and those of pseudoscience to have more tools for their recognition. The differentiation between science and pseudoscience is a matter of degrees rather than types.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicolás Alejandro Vizioli, Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología.

Magister en Psicodiagnóstico y Evaluación Psicológica UBA. Licenciado en Psicología UBA. Profesor Asociado a cargo de Introducción al Pensamiento Científico UBAXXI. Profesor Adjunto a cargo de la Práctica Profesional 852: Abordaje Comunitario en Barrios Vulnerables y Ayudante de Primera en Teoría y Técnica de Exploración y Diagnóstico Psicológico Módulo I: Técnicas Psicométricas en la Facultad de Psicología UBA. Investigador formado UBACyT. Subsecretario de Bienestar Estudiantil de la Facultad de Psicología UBA.

Federico Milicich, Universidad de Buenos Aires

Profesor de Enseñanza Media y Superior en Filosofía UBA. Ayudante de primera en Introducción al Pensamiento Científico UBA XXI. Profesor Adjunto a cargo de Ética de la Función Pública en TAGU UBA. Integrante del equipo de coordinación pedagógica del Secundario a Distancia UBA.

Lara Lucila Rozas, Universidad de Buenos Aires

Maestranda en Psicología Cognitiva UBA. Licenciada en Psicología UBA. Ayudante de primera de trabajos prácticos en la Práctica Profesional: Abordaje comunitario en barrios vulnerables, Salud Pública y Salud Mental y Psicología General UBA. Consejera Superior UBA.

Fernando Adrián Nuñez D'Agostino, Universidad de Buenos Aires

Lic. en Psicología. Maestrando en Política Educativa. Jefe de Trabajos Prácticos de Introducción al Pensamiento Científico UBAXXI. Ayudante de segunda de Introducción al Pensamiento Científico CBC UBA. Subsecretario de Innovación y Calidad Académica UBA.

Diagrama frenológico del siglo XIX.
Published
2024-06-29