Is there a normality in child development?: The scope and uses of the concept of normal development in clinic and research with children

Carolina Remorini Doctor in Natural Sciences. Associate Researcher, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas. Full Professor, Laboratorio de Investigaciones en Etnografía Aplicada, Universidad Nacional de La Plata, Buenos Aires, Argentina. image/svg+xml , Esteban Rowensztein Physician, university specialist in Pediatrics and Child Development. Pediatrician, Hospital de Niños “Dr. Ricardo Gutiérrez”, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. image/svg+xml
Received: 13 December 2021, Accepted: 6 April 2022, Published: 5 May 2022 Open Access
Abstract views
4643
Metrics Loading ...

Abstract


The objective of this article is to analyze the meanings and scope of the concept of normality as used in the study of child development, highlighting its implications in clinic and research settings. Concepts and theoretical approaches from various disciplinary fields are intertwined in order to propose themes for discussion and reflection. The first is related to the definitions of normality applied to human development and their translation into instruments, models, and forms of intervention. The second refers to the importance of transcending dualist visions, making way for approaches that consider the diversity of development trajectories as historically and ecologically situated processes. The third seeks to reflect on the ethical implications of routine ways of approaching and accompanying children whose developmental trajectories differ greatly from normative models. This article aims to contribute to the creation and preservation of spaces for interdisciplinary dialogue and work, as well as the training of professionals in the field of child development.


References


1. Durkheim E. Educación y sociología. Barcelona: Ediciones Península; 1975.

2. Boas F. Plasticity in child development. In: Levine R, New R. Anthropology and child development: A cross-cultural reader. Oxford: Blackwell Publishing; 2008. p. 18-21.

3. Canguilheim G. Lo normal y lo patológico. Buenos Aires: Siglo XXI Editores; 1971.

4. Mead M. Educación y cultura. Barcelona: Paidós; 1962.

5. Mead M. Sexo y temperamento en tres sociedades primitivas. México: Paidós Studio; 1990.

6. Foucault M. Los anormales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica; 2001.

7. Corsaro W. The sociology of childhood. 2nd ed. London: Sage; 2005.

8. Corsaro W, Fingerson L. Development and socialization in childhood. In: Delamater J, ed. Handbook of social psychology. Boston: Springer; 2006. pp. 125-155.

9. Ivy AC. What is normal or normality? Quarterly Bulletin of the Northwestern University Medical School. 1944;18(1):22-32.

10. Qvortrup J. Are children human beings or human becomings? A critical assessment of outcome thinking. Rivista Internazionale Di Scienze Sociali. 2009;117(3-4):631-653.

11. Douglas M. Cómo piensan las instituciones. Madrid: Alianza Editorial; 1996.

12. Bunge M. Sociología de la ciencia. Buenos Aires: Editorial Sudamericana; 1998.

13. Donzelot J. La policía de las familias. Buenos Aires: Nueva Visión; 2008.

14. Nari M. Políticas de maternidad y maternalismo político. Buenos Aires: Biblos; 2004.

15. De Paz Trueba Y, comp. Infancia, pobreza y asistencia: Argentina, primera mitad del siglo XX. Rosario: Prohistoria Ediciones; 2019.

16. Murphy E. Images of childhood in mothers´ accounts of contemporary childrearing. Childhood. 2007;14(1):105-127.

17. Ajuriaguerra J. Manual de psiquiatría infantil. 4ta ed. Barcelona: Masson; 1996.

18. Wittgenstein L. Investigaciones filosóficas. Barcelona: Crítica; 1998.

19. Comité de Crecimiento y Desarrollo. Guía para el seguimiento del desarrollo infantil en la práctica pediátrica. Archivos Argentinos de Pediatría. 2017;115(Supl 3):S53-S62.

20. Rowensztein E. Cómo abordar problemáticas relacionadas con el desarrollo infantil desde la pediatría. En: Rowensztein E, Kremenchuzky JR, comp. Pediatría, Desarrollo Infantil e Interdisciplina: Una mirada desde la complejidad. Buenos Aires: Noveduc; 2019. p. 83-102.

21. Vericat A, Orden B. Herramientas de Screening del desarrollo psicomotor en Latinoamérica. Revista Chilena de Pediatría. 2010;81(5):391-401.

22. Comité de Crecimiento y Desarrollo. Sociedad Argentina de Pediatría: Guías para la evaluación del crecimiento. 3a ed. Buenos Aires: Sociedad Argentina de Pediatría; 2013.

23. Lejarraga H, Krupitzky S, Kelmansky D, et al. Edad de cumplimiento de pautas de desarrollo en niños argentinos sanos, menores de seis años. Archivos Argentinos de Pediatría. 1996;94(6):355-368.

24. Illingworth R. The development of the infant and young child: normal and abnormal. 10th ed. Harcourt; Elsevier; 2012.

25. Maciel FP. Lo posible y lo imposible en la interdisciplina. Desenvolupa: la Revista d’Atenció Precoç. 2001;(17-18).

26. Vericat A, Orden B. El desarrollo psicomotor y sus alteraciones: entre lo normal y lo patológico. Ciência & Saúde Coletiva. 2013;8(10):2977-2984.

27. Colángelo MA. Crianza infantil y diversidad cultural: Aportes de la antropología a la práctica pediátrica. Archivos Argentinos de Pediatría. 2020;118(4):e379-e383.

28. Remorini C, Palermo ML. “Los míos… ¡todos asustados!”: Vulnerabilidad infantil y trayectorias de desarrollo en los Valles Calchaquíes Salteños. Mitológicas. 2016,31:83-112.

29. Remorini C, Palermo ML. Becoming asustado (scared): An ethnographic contribution to a transdisciplinary approach to children’s health and development. Global Journal of Medical Research. 2020;20(1x):9-23.

30. Conrad P. Medicalization and social control. Annual Review of Sociology. 1992;18:209-232.

31. Faraone S, Bianchi E. Medicalización, salud mental e infancias Perspectivas y debates desde las ciencias sociales en Argentina y el sur de América Latina. Buenos Aires: Teseo; 2018.

32. Durkheim E, Mauss, M. Sobre algunas formas primitivas de clasificación. En: Durkheim E. Clasificaciones primitivas y otros ensayos de sociología positiva. Barcelona: Ariel; 1996.

33. Najmanovich D. Complejidades del saber. Buenos Aires: Noveduc; 2019.

34. Fattore MJ, Ferraiuolo L, Fusca C, et al. Niños diagnosticados, niños clasificados. En: Vasen J, Untoiglich G, Morici S, comps. Diagnósticos y clasificaciones en la infancia. Buenos Aires: Noveduc; 2018. p 53-77.

35. Taussig M. Un gigante en convulsiones: El mundo humano como sistema nervioso en emergencia permanente. Barcelona: Gedisa; 1992.

36. Kremenchuzky JR, Sykuler C, Manavella N, Sobol I, Bernztein G, Filidoro N. El desarrollo del cachorro humano: TGD y otros problemas: pediatría e interdisciplina. Buenos Aires: Noveduc; 2009.

37. Filidoro N. Cuando las etiquetas se tornan invisibles. En: Taborda A, Leoz G, Dueñas G, comps. Paradojas que habitan las instituciones educativas en tiempo de fluidez. San Luis: Nueva Editorial Universitaria; 2012. p 217-225.

38. Conrad P, Schneider JW. Deviance and Medicalization: From badness to sickness. Philadelphia: Temple University Press; 1992.

39. Good BJ. Medicine, rationality, and experience: An anthropological perspective. Cambridge: Cambridge University Press; 1994.

40. Good BJ, DelVecchio Good M. Learning medicine: the constructing of medical knowledge at Harvard Medical School. In: Lindenbaum S, Lock M, eds. Knowledge, power and practice: The Anthropology of Medicine and Everyday Life. California: University of California Press; 1993. p. 81-107.

41. Freidson E. La profesión médica: un estudio de sociología del conocimiento aplicado. Barcelona: Península; 1978.

42. Singer M, Baer H. Critical medical anthropology. Amityville: Baywood Publishing; 2005.

43. Lock M, Scheper-Hughes N. A critical interpretative approach in medical anthropology: Rituals and routines of discipline and dissent. In: Sargent C, Jonson T, eds. Medical Anthropology: Contemporary theory and method. Wesport: Praeguer; 1996.

44. Artigas-Pallarés J. ¿Sabemos qué es un trastorno? Perspectivas del DSM 5. Revista de Neurología. 2011;52(Supl 1):S59-S69.

45. Widakowich C. El enfoque dimensional vs el enfoque categórico en psiquiatría: aspectos históricos y epistemológicos. Alcmeon, Revista Argentina de Clínica Neuropsiquiátrica. 2012;17(4):365-374.

46. Sykuler C. Obstáculos y dudas que se presentan en el desarrollo de niños pequeños: Clínica de la estimulación temprana. En: Rowensztein E, Kremenchuzky JR, comps. Pediatría, desarrollo infantil e interdisciplina: Una mirada desde la complejidad. Buenos Aires: Noveduc; 2019. p. 103-109.

47. Jerusalinsky A. Gotitas y comprimidos para niños sin historia: Una psicopatología post-moderna para la infancia. En: Untoiglich G, coord. Diagnósticos en la infancia: En busca de la subjetividad perdida. Buenos Aires: Noveduc; 2005. p. 77-93.

48. García Coll C, Berríos Mot Y, Landrau Salamo A, et al. El paradigma del desarrollo humano: prevención, promoción e intervención temprana como solución a problemas psicosociales contemporáneos. En: García Coll C, Velez Agosto N, eds. Perspectivas en desarrollo humano: Prevención y promoción en niños y adolescentes. Puerto Rico: Publicaciones Gaviota; 2017.

49. Burman E. Deconstructing developmental psychology. London: Routledge, Taylor & Francis; 2016.

50. Remorini C. La infancia y el tiempo: la obsesión WEIRD por la cronologización del desarrollo infantil. Revista Sociedad e Infancias. 2021;5(1):57-68.

51. Heinreich H, Heine S, Norenzayan A. The weirdest people in the world? Behavioral and Brain Sciences. 2010;33:61-83.

52. Capute A. The Capute Scales: CAT/CLAMS. Baltimore: Kennedy Fellows Association; 1996.

53. Bayley N. Bayley scales of infant and toddler development. 3ra ed. San Antonio: Harcourt Assessment; 2006.

54. Karasik L, Adolph K, Tamis-LeMonda C, Bornstein, M. WEIRD Walking: Cross-Cultural Research on Motor Development. Behavioural and Brain Sciences. 2010;33(2-3):95-96.

55. Karasik L, Tamis-LeMonda C, Adolph K, Bornstein M. Places and postures: A cross-cultural comparison of sitting in 5-month-olds. Journal of Cross Cultural Psychology. 2015;46(8):1023-1038.

56. Super C. Environmental Effects on Motor Development: The Case of African Infant Precocity. Developmental Medicine & Child Neurology. 1976;18(5):561-567.

57. Super C, Harckness S. Charting Infant Development: Milestones Along the Way. In: Jensen L, ed. The Oxford Handbook of Human Development and Culture: An Interdisciplinary Perspective. New York: Oxford; 2015.

58. Mead M. Adolescencia, sexo y cultura en Samoa. Barcelona: Planeta Agostini; 1993.

59. Grove M, Lancy D. Cultural views of life phases. In: Wright J. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. Amsterdam: Elsevier; 2015. p 507-515.

60. Rogoff B. The cultural nature of human development. Oxford: Oxford University Press; 2003.

61. Brazelton TB, Robey JS, Collier GA. Infant development in Zinancateco indians of Southern Mexico. Pediatrics. 1969;44(2):274-290.

62. Greenfield P, Brazelton TB, Childs CP. From Birth to Maturity in Zinacantan: Ontogenesis in Cultural Context. In ethnographic encounters in Southern Mesoamerica. In: Bricker V, Gossen G, eds. Essays in Honor of Evon Zartman Vogt, Jr. Albany: State University of New York; 1989. p. 177-316.

63. LeVine RA. Ethnographic studies of childhood: A historical overview. American Anthropologist. 2007;109:247-260.

64. De León Pasquel L, coord. Nacer y crecer en Mesoamérica y los Andes: teorías parentales y prácticas de crianza infantil contemporáneas. México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, Publicaciones de la Casa Chata; 2019.

65. LeVine R, New R, eds. Anthropology and Child Development: A Cross-Cultural Reader. Oxford: Blackwell Publishers; 2008.

66. Säljö R. Development, ageing and hybrid minds: Growth and decline, and ecologies of human functioning in a sociocultural perspective. Learning, Culture and Social Interaction. 2020.

67. Bronfenbrenner U. La ecología del desarrollo humano: Experimentos en entornos naturales y diseñados. Barcelona: Paidós; 1987.

68. Elder GH, Rockwell R. The life-course and human development: an ecological perspective. International Journal of Behavioral Development. 1979;2(1):1-21.

69. Super C, Harckness S. The developmental niche: A conceptualization at the interface of child and culture. International Journal of Behavioral Development. 1986;9:545-569.

70. Ingold T. The perception of the environment: Essays on livelihood, dwelling and skill. London: Routledge; 2000.

71. Ingold T. Against human nature. In: Gontier N, Van Bendegem JP, Aerts D, eds. Evolutionary Epistemology, Language and Culture. Dordrecht: Springer; 2006. p. 259-281.

72. Shonkoff JP, Phillips DA, eds. From neurons to neighborhoods: The science of Early childhood development. Washington: National Academies Press; 2000.

73. Hertzman C. Social geography of developmental health in the early years. Healthcare Quarterly. 2010;13:32-40.

74. Weisner T. Human development, child well-being and the cultural project of development. In: Sharma D, Fischer K, eds. Socioemotional development across cultures. San Francisco: Jossey Bass Publishers; 1998. p. 69-85.

75. Elder GH Jr. The life course as developmental theory. Child Development. 1998;69(1):1-12.

76. Whiting B, Whiting J. Children of six cultures: A psico-cultural analysis. Cambridge: Harvard University Press; 1975.

77. Remorini C. Aporte a la caracterización etnográfica de los procesos de salud-enfermedad en las primeras etapas del ciclo vital, en comunidades Mbya-Guaraní de Misiones, República Argentina. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, Edulp; 2009.

78. Remorini C. Crecer en movimiento: Abordaje etnográfico del desarrollo infantil en comunidades Mbya (Argentina). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 2010;8(2):961-980.

79. Remorini C. Childrearing and the shaping of children’s emotional experiences and expressions in two Argentinian communities. Global Studies of Childhood. 2012;2(2):144-157.

80. Remorini C. Learning to inhabit the Forest: Autonomy and interdependence of lives from a Mbya-Guarani Perspective. In: Correa-Chávez M, Mejía-Arauz R, Rogoff B, eds. Advances in child development and behavior. Special issue on Children Learn by Observing and Contributing to Family and Community Endeavors: A Cultural Paradigm. Colorado: University of Denver, Elsevier; 2015. p. 273-288.

81. Ortiz Z, Raineri F, Confalone Gregorian M, et al. Determinantes sociales y ambientales para el desarrollo de los niños y niñas desde el período del embarazo hasta los 5 años. Buenos Aires: UNICEF; 2015.

82. Remorini C, Rowensztein E. Childhood development as a cultural model: Intersections between anthropology and pediatrics. ENPA 2021 Conference “Mind Embedded and Embodied - Futures of Psychological Anthropology”; 2021 Junio 1-3; Helsinski, Finlandia.

83. Leveto JA. Toward a sociology of autism and neurodiversity. Sociology Compass. 2018;12(2):e12636.

84. Goodley D. ‘Learning difficulties’, the social model of disability and impairment: challenging epistemologies. Disability & Society. 2001;16(2):207-231.