Analysis of journalistic framing during the Covid-19 pandemic in Colombia’s leading newspapers: El Tiempo and El Espectador

https://doi.org/10.18294/sc.2024.4593

Published 15 March 2024 Open Access


Paola Consuelo Ladino Marín PhD in Education. Research Professor, Faculty of Art, Communication and Culture, Universitaria Agustiniana, Bogotá, Colombia. image/svg+xml , Rodolfo Prada Penagos PhD in Communication Science. Research Professor, Faculty of Art, Communication and Culture, Universitaria Agustiniana, Bogotá, Colombia. image/svg+xml




Abstract views
228
Metrics Loading ...



Keywords:

News, Mass Media, Covid-19, Colombia


Abstract


This study presents a content analysis of headlines featured on the front pages of Colombia’s two most prominent newspapers during the COVID-19 health emergency. The objective was to examine the framing strategies employed by El Tiempo and El Espectador during their journalistic coverage of the initial phase of the pandemic. Criteria for analysis included informational tone, thematic approaches, grammatical structures in the headlines, information sources, coverage scope, and media perspective. Regarding interpretative frameworks, both newspapers predominantly adopted a negative approach towards the crisis and the structural impact the pandemic had on the country, especially within a context marked by uncertainty and tension. Primary themes were associated with economic and social aspects. The most prominent terms in the headlines during this period were linked to the pandemic, Covid-19, and the virus, concepts that consistently maintained a significant presence in the media agenda of the studied outlets.


References


1. McCombs ME, Shaw DL. The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly. 1972;36(2):176-187. DOI: https://doi.org/10.1086/267990

2. Entman RM. Framing: toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication. 1993;43(4):51-58. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x

3. Tankard JW. The empirical approach to the study of media framing. Reese SD, Gandy OH, Grant AE, editors. Framing Public Life: Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. New York: Routledge; 2001.

4. Aruguete N. Agenda setting y framing: un debate teórico inconcluso. Más Poder Local. 2017;(30):36-42.

5. Casero-Ripollés A. Impact of covid-19 on the media system: Communicative and democratic consequences of news consumption during the outbreak. El profesional de la Información. 2020;29(2):1-12. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.23

6. Žižek S. Coronavirus is ‘Kill Bill’-esque blow to capitalism and could lead to reinvention of communism. RT [Internet]. 2020 [citado 10 may 2023]. Disponible en: https://tinyurl.com/5y2pst77.

7. Organización Mundial de la Salud. COVID-19: cronología de la actuación de la OMS [Internet]. 2020 [citado 8 ago 2023]. Disponible en: https://tinyurl.com/2mfzvznd.

8. Colombia, Ministerio de Salud y Protección Social. Coronavirus (Covid-19) [Internet]. 2024 [cited 29 feb 2024]. Disponible en: https://tinyurl.com/5n7yhsyt.

9. Colombia, Ministerio de Salud y Protección Social. Colombia confirma su primer caso de COVID-19 [Internet]. 2020 [cited 8 ago 2023]. Disponible en: https://tinyurl.com/3ntnkp9j.

10. Giménez Armentia P. Una nueva visión del proceso comunicativo: La teoría del Enfoque (Framing). Comunicación y Hombre. 2006;(2):55-66. DOI: https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2006.2.83.55-66

11. Ardévol-Abreu A. Framing theory in communication research: Origins, development and current situation in Spain. Revista Latina de Comunicación Social. 2015;(70):423-450. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1053

12. Sádaba T. Framing: el encuadre de las noticias. Buenos Aires: La Crujía; 2008.

13. Koziner NS. Antecedentes y fundamentos de la teoría del framing en comunicación. Austral Comunicación. 2013;2(1):1-25. DOI: https://doi.org/10.26422/aucom.2013.0201.koz

14. Feenestra RA, Tormey S, Casero-Ripollés A, Kaine J. La reconfiguración de la democracia: el laboratorio político español. Granada: Comares; 2016.

15. Organización Mundial de la Salud. Aplanemos la curva de la infodemia [Internet]. 2020 [cited 29 feb 2024]. Disponible en: https://tinyurl.com/mrdx2x5f.

16. Zaracostas J. How to fight an infodemic. The Lancet. 2020;395(10225):676. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30461-X

17. Benavides J. El papel de los medios: la comunicación oficial y no oficial en la crisis del coronavirus. Fundación Pablo VI [Internet]. 2020 [cited 29 feb 2024]. Disponible en: https://tinyurl.com/5x688r84.

18. Fundación Gabo. Fuentes oficiales para consultar información sobre COVID-19 en países de Iberoamérica [Internet]. 2020 [cited 22 ene 2024]. Disponible en: https://tinyurl.com/3t2vz45f.

19. Unesco. Periodismo, libertad de prensa y COVID-19 [Internet]. 2020 [citedo 20 ene 2024]. Disponible en: https://tinyurl.com/2wpbh48r.

20. Fundación para la Libertad de Prensa. Periodismo y medios, un sector indispensable en tiempos de pandemia [Internet]. 2020 [cited 29 feb 2024]. Disponible en: https://tinyurl.com/bdep6x2c.

21. Prada Penagos R, Ladino Marín PC, Adán Díaz Ó. Representaciones de la pandemia en titulares de prensa: Análisis multimodal de El Espectador y El Tiempo. Discurso & Sociedad. 2022;16(4):1056-1084.

22. De Sousa Santos B. La cruel pedagogía del virus. Buenos Aires: Clacso; 2020. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1gm01nn

23. Chaves Castro AH. Análisis sobre la evolución del COVID-19 en Colombia: ¿se alcanzará el pico de contagio? Tiempo & Economía. 2021;8(1):123-160. DOI: https://doi.org/10.21789/24222704.1672

24. Van Dijk TA. La Noticia como discurso: Comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós Ibérica; 1990.

25. Gallardo Paúls B, Enguix Oliver S. Estrategias de encuadre discursivo en periodismo político: análisis de un corpus de titulares. Círculo de lingüística aplicada a la comunicación. 2014;(58):90-109. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CLAC.2014.v58.45471

26. Vasilachis de Gialdino I. La construcción de representaciones sociales, discurso político y prensa escrita: un análisis sociológico, jurídico y linguístico. Barcelona: Gedisa; 1997.

27. López Hidalgo A. El titular: Manual de titulación periodística Madrid: Comunicación Social; 2001.

28. López Noguero F. El análisis de contenido como método de investigación. Revista de Educación. 2002;4:167-179.

29. Piñeiro-Naval V. La metodología de análisis de contenido. Usos y aplicaciones en la investigación comunicativa del ámbito hispánico. Comunication & Society. 2020;33(3):1-16.

30. Fernández F. El analisis de contenido como ayuda metodologica para la investigacion. Ciencias Sociales. 2002;(96):35-53.

31. Núñez-Gómez P, Abuín-Vences N, Sierra-Sánchez J, Mañas-Viniegra L. El enfoque de la prensa española durante la crisis del Covid-19: Un análisis del framinga través de las portadas de los principales diarios de tirada nacional. Revista Latina de Comunicación Social. 2020;78:41-63. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1468

32. Brown P. Studying COVID-19 in light of critical approaches to risk anduncertainty: research pathways, conceptual tools, and some magicfrom Mary Douglas. Health, Risk & Society. 2020;22(1):1-14. DOI: https://doi.org/10.1080/13698575.2020.1745508

33. Ahorsu DK, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. The fear of COVID-19 scale: development and initial validation. International Journal of Mental Health and Addiction. 2020;20:1537-1545. DOI: https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8

34. Pérez-Curiel C, Jiménez-Marín G, García Medina I. Influencia de agendas y estudio de de framing en el marco electoral del Procés de Cataluña. Revista Latina de Comunicación Social. 2020;(75):27-51. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1415

35. Aruguete N. Framing: La perspectiva de las noticias. La Trama de la Comunicación. 2011;15:67-80. DOI: https://doi.org/10.35305/lt.v15i0.52

36. Túnez M, Gevara M. Framing por proximidad como criterio de noticiabilidad: la curva de las ausencias. Revista Latina de Comunicación Social. 2009;12(64):1030-1044. DOI: https://doi.org/10.4185/10.4185/RLCS-64-2009-878-1.030-1.044

37. Sádaba Garraza MT. Origen, aplicación y límites de la teoría del encuadre (framing) en comunicación. Comunicación y Sociedad. 2001;14(2):143-175. DOI: https://doi.org/10.15581/003.14.36373

38. Medina Chávez L. El periódico y su estructura [Internet]. 2017 [citado 14 mar 2023]. Disponible en: https://tinyurl.com/ms4a239a.

39. Pece E. Migraciones: palabras y frames: Una comparación entre Italia y Argentina. Cultura Latinoamericana. 2018;28(2):76-92. DOI: https://doi.org/10.14718/CulturaLatinoam.2018.28.2.4