Palabras clave: Trastornos de la Conducta Alimentaria, Publicidad de Alimentos, Valores de Referencia, Medios de Comunicación, España
Categorías: Alimentación
1. Oliveira LL, Hutz, CS. Transtornos alimentares: o papel dos aspectos culturais no mundo contemporâneo. Psicologia em Estudo. 2010;15(3):575-582.
2. Gismero-González ME. Factores causales de los trastornos de la conducta alimentaria atribuidos por profesionales sanitarios. Acción Psicológica. 2012;9(2):77-86.
3. Martín M. Historia mediática de la anorexia. Icono14. 2010;8(3):45-61.
4. Plaza JF. Medios de comunicación, anorexia y bulimia. Icono14. 2010;8(3):62-83.
5. Díaz-Soloaga P, Quintas-Froufe N, Muñiz C. Cuerpos mediáticos versus cuerpos reales: Un estudio de la representación del cuerpo femenino en la publicidad de marcas de moda en España. Icono14. 2010;8(3):244-256.
6. Pichot P, López-Ibor JJ, Valdés M. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. 4a ed. Barcelona: Masson; 1997.
7. Chinchilla A. Anorexia y bulimia nerviosas. Madrid: Ergon DL; 1994.
8. Soriano J, Sedó V. Trastornos de la conducta alimentaria: ¿Síndromes culturales? Bioètica & Debat. 2008;14(52):9-12.
9. Ida SW, Silva RN. Transtornos alimentares: uma perspectiva social. Revista Mal Estar e Subjetividade. 2007;7(2):417-432.
10. Abramovitz BA, Birch LL. Five-year-old girls' ideas about dieting are predicted by mothers' dieting. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. 2000;100(10):1157-1163.
11. Davison KK, Markey CN, Birch LL. A longitudinal examination of patterns in girls' weight concerns and body dissatisfaction from ages 5 to 9 years. International Journal Eating Disorders. 2003;33:320-332.
12. Phares V, Steinberg AR, Thompson K. Gender differences in peer and parental influences: Body image disturbance, self-worth, and psychological functioning in preadolescent children. Journal of Youth and Adolescence. 2004;33:421-429.
13. Skemp-Arlt KM, Rees KS, Mikat RP, Seebach EE. Body image dissatisfaction among third, fourth, and fifth grade children. Californian Journal of Health Promotion. 2006;4(3):58-61.
14. Mancilla A, Vázquez R, Mancilla JM, Amaya A, Álvarez G. Body dissatisfaction in children and adolescents: A Systematic review. Revista Mexicana de Trastornos Alimentarios. 2012;13(1):62-69.
15. Bird EL, Halliwell E, Diedrichs PhC, Harcourt D. Happy Being Me in the UK: A controlled evaluation of a school-based body image intervention with preadolescent children. Body Image. 2013;10(3):326-334.
16. Hargreaves DA, Tiggemann M. Idealized media images and adolescent body image: "Comparing" boys and girls. Body image. 2004;1(4):351-361.
17. Fischler C. El (h)omnívoro: El gusto, la cocina y el cuerpo. Barcelona: Anagrama; 1995.
18. Harrison K, Cantor J. The relationship between media consumption and eating disorders. Journal of Communication. 1997;47(1):40-67.
19. Field AE, Cheung L, Wolf AM, Herzog DB, Gortmaker SL, Golditz GA. Exposure to the mass media and weight concerns among girls. Pediatrics. 1999;103(3):E36.
20. Botta RA. Television images and adolescent girls' body image disturbance. Journal of Communication. 1999;49:22-41.
21. Groesz LM, Levine MP, Murnen SK. The effect of experimental presentation of thin media images on body satisfaction: A meta-analytic review. International Journal of Eating Disorders. 2002;31(1):1-16.
22. Bordieu P. Distinction: a social critique of the judegment of taste. Cambridge: Mass: Harvard University Press; 1984.
23. Carrillo MV, Jiménez-Morales M, Sánchez M. Medios de comunicación y culto al cuerpo. Mexico: Pearson; 2013.
24. Bernárdez A. Representaciones de lo femenino en la publicidad: Muñecas y mujeres: entre la materia artificial y la carne. Cuadernos de Información y Comunicación. 2009;14:269-286.
25. Cáceres Zapatero MDE, Díaz-Soloaga P. La representación del cuerpo de la mujer en la publicidad de revistas femeninas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. 2009;14:309-327.
26. Lage A. Estereotipos visuales femeninos en la fotografía publicitaria en los productos dirigidos a la apariencia de mujer en las revistas de moda [Disertación]. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona; 2013.
27. Halliwell E, Dittmar H. Does size matter?: The impact of model's body size on women's body-focused anxiety and advertising effectiveness. Journal of Social and Clinical Psychology. 2004;23(1):104-122.
28. Jiménez-Morales M. De l'estereotip publicitari adult a la realitat preadolescent: Influència de la publicitat en els trastorns del comportament alimentari en nens i nenes de 8 a 12 anys [Tesis de Maestría]. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra; 2006.
29. Boyland EJ, Harrold JA, Kirkham TC, Halford JCG. The extent of food advertising to children on UK television in 2008. International Journal of Pediatric Obesity. 2011;6:455-461.
30. Bell BT, Lawton R, Dittmar H. The impact of thin models in music videos, on adolescent girls' body dissatisfaction. Body Image. 2007;4:137-145.
31. Harper B, Tiggemann M. The effect of thin ideal media images on women self objetification, mood and body image. Sex Roles. 2008;58:649-657.
32. Myers P, Biocca M. The elastic body image: The effect of television advertising and programming on body image distortion in young women. Journal of Communication. 1992;42(3):103-133.
33. Hamilton K, Waller G. Media influences on body size estimation in anorexia nervosa and bulimia: an experimental study. British Journal of Psychiatry. 1993;162:837-840.
34. Byrd-Bredbenner C, Grasso D. What is television trying to make children swallow?: Content analysis of the nutrition information in prime-time advertisements. Journal of Nutrition Education. 2000;32(4):187-195.
35. Harrison K, Marske AL. Nutritional content of foods advertised during the television programs children watch most. American Journal of Public Health. 2005;95(9):1568-1574.
36. González-Díaz C. La categoría de producto y el mensaje transmitido en la publicidad infantil de alimentos. Revista Latina de Comunicación Social. 2008;63:480-491.
37. Kelly B, Halford JCG, Boyland EJ, Chapman K, Bautista-Castaño I, Berg C, Summerbell C. Television food advertising to children: A global perspective. American Journal of Public Health. 2010;100(9):1730-1736.
38. Tufte B, Ekström KM. Children, media and consumption: On the front Edge. Göteborg: Nordicom; 2007.
39. Nemeroff CJ, Stein RI, Diehl NS, Smilack KM. From the Cleavers to the Clintons: Role choices and body orientation as reflected in magazine article content. International Journal of Eating Disorders. 1994;16:167-176.
40. Grabe S, Ward LM, Hyde JS. The role of the media in body image concerns among women: A meta-analysis of experimental and correlational studies. Psychological Bulletin. 2008;134(3):460-476.
41. Levine MP, Murnen SK. Everybody knows that mass media are/are not [pick one] a cause of eating disorders: A critical review of evidence for a causal link between media, negative body image and disordered eating in females. Journal of Social and Clinical Psychology. 2009;28:9-42.
42. Organización Mundial de la Salud. Constitución. Ginebra: Organización Mundial de la Salud; 1985.
43. Escámez Sánchez J. Valores, actitudes y habilidades en la educación para la salud. Educación XX1. 2001;(4):41-59.
44. Quero Mohamed S. Nuevas propuestas educativas: Salud y Valores. Ceuta: Centro de Profesores y Recursos de Ceuta; 2008.
45. Carreras Port A. Coeducar des del bressol; La construcció de les identitats de gènere a la primera infancia. Barcelona: Diputació de Barcelona; 2011.
46. Kahle LR, Beatty SE, Homer PM. Alternative measurement approaches to consumer values: the list of values (LOV) and values and lifestyles (VALS). Journal of Consumer Research. 1986;13:405-409.
47. Grunert SC. Ein Inventar zur Erfassung von Selbstaussagen zum Ernährungsverhalten. Diagnostica. 1989;35(2):167-179.
48. Maslow AH. Motivation and personality. 3rd ed. New York: Harper & Row; 1987.
49. van Strien T, Frijters JER, Berger GPA, Defares PB. The dutch eating behavior questionnaire for the assessment of restrained, emotional and external eating Behavior. International Journal of Eating Disorders. 1986;5:295-315.
50. Grunert SC. The influence of values on compensatory eating behaviour. British Food Journal. 1991;93(9):4-9.
51. Lobstein T. Cereales peligrosos: La verdad sobre la publicidad de alimentos dañinos dirigidos a los niños. London: Consumers International; 2008.
52. Drumwright ME, Murphy PE. How advertising practitioners view ethics: moral muteness, moral myopia, and moral imagination. Journal of Advertising. 2004;33(2):7-24.
53. Pollay RW. The distorted mirror: Reflections on the unintended consequences of advertising. Advertising & Society Review. 2000;1(1).
54. Andrews JC. The dimensionality of beliefs toward advertising in general. Journal of Advertising. 1989;18(1):26-35.
55. Scherman A, Arriagada A, Valenzuela S. Student and environmental protests in Chile: The role of social media. Politics; 2015;35(2):151-171.
56. Vaterlaus JM, Patten EV, Roche C, Young JA. #Gettinghealthy: The perceived influence of social media on young adult health behaviors. Computers in Human Behavior. 2015;(45):151-157.
57. Lull J. The social uses of television. Human Communication Research. 1980;6(3):197-209.
58. Prendergast G, West DC, Yan LK. Eating Disorders-The Role of Advertising and Editorial. In: Proceedings of the 2002 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference. Cham: Springer International Publishing; 2015. p. 175-178.
59. Lane SR, Fisher SM. The influence of celebrity chefs on a student population. British Food Journal. 2015;117(2):614-628.
60. Gracia Arnaiz MI. Género, "dieting" y salud un análisis transcultural de la incidencia de los trastornos del comportamiento alimentario entre las mujeres. Madrid: Instituto de la Mujer; 2006.
61. Bittencourt LJ, Almeida RA. Transtornos alimentares: patologia ou estilo de vida? Psicologia & Sociedade. 2013;25(1):220-229.
62. Rokeach M. The nature of human values. New York: Free Press; 1973.
63. Schwartz S. Value priorities and behavior: applying a theory of integrated value systems. In: Seligman C, Olson, J, Zanna M. The psychology of values: The Ontario Symposium. Mahwah: Lawrence Erlbaum; 1996.
64. Rodríguez Bravo A, Montoya Vilar N, Mas Manchón LL, Morales Morante F, Lopes da Silva E, Martins G, Peixoto M, Müller K. Medición y evaluación de valores en contenidos audiovisuales desde un abordaje interdisciplinar. Prisma Social Revista de Investigación Social. 2013;11:158-204.
65. Montoya Vilar N, Rodríguez Bravo A, Mas Manchón LL. Calidad y evaluación de valores en la comunicación: Construcción de un inventario de valores para España y Brasil. XXXV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação; sep 2012; Fortaleza, Brasil.
66. Casalé A, Añaños E. Efectos de la publicidad alimentaria y estética corporal en los sujetos con trastorno de la conducta alimentaria [Disertación]. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona; 2013.